Monday, November 1, 2010

Musim buah sudah berlalu.










Buah dokong memang kegemaran semua. Walaupun musim buah sudah berlalu pergi masih terasa keenakan dokong.

Yang berkulit hijau belum dapat dimakan kerana isinya masih masam. Yang hawa-hawa kuning ada yang sanggup masam kerana isinya masam-masam manis. Yang kuning keperangan sangat manis isinya.

Buah kelapa boleh didapati tanpa mengira musim. Yang muda sangat disukai air dan isinya. Yang sederhana boleh diparut isinya untuk dimakan bersama pulut pagi ataupun pulut ikan kering. Yang tua boleh diambil santan untuk dibuat gulai dan juga kukus nasi dagang di hari raua.

Pohon kachang botol dah boleh ditanam di halaman rumah. Boleh dijadikan sebagai hiasan di laman. Juga boleh dapatkan buahnya sebagai ulam dicicah bersama budu + lada burung + air limau nipis = sedap tak terkira.

Tapi jangan lupa kat kambing jantan yang seekor ini. Walaupun cantik di mata yang memandang dia tetap akan makan pokok sayur-sayuran yang di lama rumah. Musim haji nanti boleh disembelih untuk aqiqah jika dah cukup umur.

Pokok rusa jangan di makan walaupun ditanam di laman rumah. Ia hanya untuk sebagai hiasan sahaja. Sedap mata memandang. Sejik hati yang merasa.

No comments:

Post a Comment